10/08/2017 - 18:18

Μπολτ: "Θρύλος" στα κουλουάρ, "Μίδας" εκτός αυτών

Ο Γιουσέιν Μπολτ αποχωρεί από τους στίβους, με τον κλασσικό αθλητισμό να χάνει το απόλυτο αστέρι του και τον άνθρωπο που βοηθούσε στα να ξεχνιούνται τα σκάνδαλα ντόπινγκ. Ο ίδιος, πάντως, δε χρειάζεται να ανησυχεί πως χωρίς αγωνιστικές νίκες θα πληγούν οι οικονομικές του απολαβές, αφού έτσι και αλλιώς οι βασικές πηγές εσόδων του βρίσκονταν μακριά από τα στάδια.

Ο Τζαμαϊκανός σπρίντερ είναι πραγματικός γίγαντας, ανάμεσα στους αθλητές του στίβου, αλλά και «νάνος» σε σύγκριση με πρωταγωνιστές άλλων αθλημάτων, όσον αφορά τις οικονομικές απολαβές, όπως αναφέρει η γαλλική εφημερίδα LeFigaro. Αν και βρίσκεται σίγουρα ανάμεσα στους πέντε πιο διάσημους αθλητές στον κόσμο, ο Μπολτ είναι στο Νο23 της λίστας του Forbes με τους υψηλότερα αμειβόμενους αθλητές για το 2016-2017. Με 34.200.000 δολάρια ετησίως, ή λίγο κάτω από 30 εκατομμύρια ευρώ αν προτιμάτε, ο γρηγορότερος άνθρωπος στην ιστορία βρίσκεται πολύ μακριά από τα 93 εκατ. ευρώ του Κριστιάνο Ρονάλντο ή τα 86,2 εκατ. του ΛεΜπρόν Τζέιμς.

«Τα αστέρια του στίβου δεν πρόκειται να κερδίσουν ποτέ τόσα πολλά χρήματα όπως τα αστέρια των ομαδικών αθλημάτων», είπε ο Ιρλανδός ατζέντης του Μπολτ, Ρίκι Σιμς. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Καρλ Λιούις, ο Μάικλ Τζόνσον ή ο Μορίς Γκριν, ακόμα και στο απόγειο της καριέρας τους, δεν μπόρεσαν να κερδίζουν πολλά από τα χρηματικά έπαθλα που τους έδιναν οι αγωνιστικές τους επιτυχίες. Για αυτό και το 93,5% των εσόδων του Τζαμαϊκανού σπρίντερ προέρχονται από εμπορικές, διαφημιστικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες και όχι τα χρηματικά έπαθλα.

Η αλήθεια είναι πως πέρυσι ο Μπολτ κέρδισε μόλις 2,2 εκατ. από την απόδοσή του στους στίβους. Τα περισσότερα από αυτά τα χρήματα δε σχετίζονται με το αποτέλεσμα της κούρσας, αφού τα λαμβάνει απλά για να αγωνιστεί. Οι διοργανωτές των διάφορων μίτινγκ του καταβάλουν μέχρι και 300.000 δολάρια, έτσι ώστε να εξασφαλίσουν την παρουσία το και να εκτινάξουν το ενδιαφέρον για τη διοργάνωση.

Από εκεί και πέρα η πλειοψηφία των εσόδων του προέρχεται από τους χορηγούς. Η Puma τον είχε ανακαλύψει στην ηλικία των 16, όταν πήρε τον τίτλο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Παίδων στα 200 μέτρα. Από τότε το «ειδύλλιό» τους δε σταμάτησε ποτέ και η Puma του προσφέρει 10 εκατομμύρια ετησίως. Μάλιστα έστω κι αν το 2017 θα είναι η τελευταία του χρονιά στους στίβους, η εταιρεία δε δίστασε να κάνει μαζί του συμβόλαιο έως το 2025, ενώ δεν αποκλείεται να του προσφέρει και διοικητικό ρόλο. «Από την αρχή, η προσωπικότητά του μας κέρδισε», θυμάται ο Γιότσεν Ζέιτς, πρώην επικεφαλής της γερμανικής εταιρείας. «Ο ενθουσιασμός του, η ζωντάνια του, το χάρισμα που έχει... Αποτελεί ιδανικό ταίρι στην εικόνα που η Puma θέλει να προβάλει προς τα έξω».

Αλλά η Puma δεν είναι η μόνη εταιρεία που έχει πέσει «θύμα» της μαγείας του Μπολτ. Υπάρχουν ακόμα η Visa, η σαμπάνια Mumm, η ιστοσελίδα πόκερ PokerStars, η εταιρεία ηλεκτρονικών παιχνιδιών Konami που φτιάχνει το ποδοσφαιρικό παιχνίδι PES, του οποίου ο Μπολτ είναι πρεσβευτής. «Είμαστε ενθουσιασμένοι που ένας θρυλικός αθλητής και φίλος του ποδοσφαίρου συμφώνησε να προμοτάρει το PES», ανέφερε ο αξιωματούχος της Konami, Τζόνας Λίγκαρντ. «Ο ενθουσιασμός του και η προθυμία του να μας βοηθήσει είναι απίστευτα».

Ο ενθουσιασμός, ο αυθορμητισμός και η προθυμία του είναι δύο από τα κύρια χαρακτηριστικά του Μπολτ, για τους διαφημιστές, που θεωρούν ότι έχει σχεδόν έμφυτη την αίσθηση του μάρκετινγκ. Για πολλούς, ενσαρκώνει ό,τι πρέπει να έχει ένας αθλητής των σπρίντ και είναι αρκετοί αυτοί που αναρωτιούνται για το μέλλον του κλασσικού αθλητισμού, μετά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στο Λονδίνο. «Υπάρχει ζωή μετά τον Μπολτ;», αναρωτιούνται. Έτσι κι αλλιώς πάντως, ο Τζαμαϊκανός, φαίνεται ότι δε θα σταματάει να αναπτύσσει τον θρύλο του.

 

Πηγή: sportandbusiness.gr